Bruktbiltest: Audi e-tron GT

– Her kan du spare flere hundre tusen på nesten ny bil

Audi e-tron GT er lekker og rask elbil.

De siste par årene har tusenvis av nordmenn kjøpte seg luksus-elbiler fra Audi og Porsche. To av de dyreste og mer eksklusive modellene er Porsche Taycan og Audi e-tron GT.

Sistnevnte bygger faktisk på samme plattform, og har også samme batteripakke, som Porschen.

Dette er biler som fort kostet godt over én million kroner i fjor.

Forventningen var at prisene på disse bilene skulle holde seg godt i 2023 – ettersom det kom både avgifter og vektavgift på nye elbiler fra 1. januar.

Men bilåret 2023 ble helt annerledes enn noen hadde ventet. Det gjør at du nå kan gjøre kupp på blant annet Audi e-tron GT.

LINJELEKKER: Audi e-tron GT regnes for å være en av de lekreste elbilene på markedet.
LINJELEKKER: Audi e-tron GT regnes for å være en av de lekreste elbilene på markedet.

Mye å velge mellom

Totalt ligger det i skrivende stund over 100 e-tron GT/RS e-tron GT på Finn.no. Prisene starter så lavt som under 700.000 kroner.

PREMIUM: Audi har ikke spart på kruttet innvendig, heller. Her er det skyhøy opplevd kvalitet.
PREMIUM: Audi har ikke spart på kruttet innvendig, heller. Her er det skyhøy opplevd kvalitet.

I dag koster en ny e-tron GT PRO, som er en godt utstyrt modell, fra drøyt 1,2 millioner kroner. Mange har i tillegg spekket bilene med enda mer utstyr – så det sier seg selv at første eier har fått et kraftig verditap på kort tid.

Men det er altså gode nyheter for deg som vurderer en slik på bruktmarkedet.

Vi i Broom har sett nærmere på e-tron GT som bruktbil. Det kan du se mer av i klippet øverst i denne artikkelen.

Topp 5: Dette bør du vite om Audis elektriske flaggskip

Verst for verstingmodellen

Enda mer ekstremt er verditapet på toppmodellen, e-tron GT RS. Her har vi sett eksempel på biler som har gått ned over en halv million kroner på ett år.

Ny koster en slik i dag rett under 1,6 millioner kroner – før du begynner å legge til ekstrautstyr.

På bruktmarkedet får du en nesten ny bil, til under 900.000 kroner.

RS e-tron GT har opptil 646 hestekrefter med boost-funksjonen – og klarer 0-100 km/t på bare 3,3 sekunder.

Les mer: Verditap: 500.000 kroner - på ett år!

Se hele innslaget her:

Mer om Audi e-tron GT:

Endelig - vi har vintertestet Audi RS e-tron GT